Nieuwsbrief:

Legenda motoroccasion

Op Motoroccasion.nl maken wij het vinden makkelijk door de motor te voorzien van een icoon die past bij een rijbewijs type.

De motoren zijn als volgt gelabeld:

geschikt voor het A rijbewijs.
geschikt voor het A1 rijbewijs.
geschikt voor het A2 rijbewijs.
na aanpassing geschikt voor het A2 rijbewijs.
motoren waarop je mag rijden met je B rijbewijs mits je deze hebt gehaald voor 19 januari 2013.
Een motor van A naar A2 terugbrengen.
Voor elk rijbewijscategorie telkens een andere motor kopen is het leukst om te doen.
Vanuit kostenoogpunt, gemak of comfort kun je ervoor kiezen om een A2 motorfiets terug te laten brengen naar 35 kW. Je kunt dit later ongedaan laten maken en dezelfde motor voor de A categorie gebruiken.

Welke motoren zijn geschikt?
Dit kan alleen met motoren met af-fabriek een vermogen van maximaal 70 kW die een lagere vermogen per kg verhouding hebben dan 0,2.

Bronnen:

*(1) Motorcycles of a power not exceeding 35 kW and with a power/weight ratio not exceeding 0,2 kW/kg and not derived from a vehicle of more than double its power (70 kW), the minimum age for category A2 is fixed at 18 years.

Voorbeeld:
Aprilia SL 750 Shiver uit 2009. Deze motor heeft standaard 70 kW en weegt rijklaar 225 kg.
70/225 =  0,31 kW/kg, dus standaard niet geschikt.
35/225 = 0,15 kW/kg = A2 geschikt na aanpassing.
Daarbij is het ook van belang om te weten of er voor de motor wel een aanpassing technisch mogelijk is. Let daar op bij het op zoek gaan naar de motor van je wensen en vraag ernaar bij de merkdealer.

Zelf of via een erkende dealer.
Wanneer je een motor terug gebracht wilt hebben naar 35 kW dan heb je twee mogelijkheden. Je kunt na de aanpassing de motor voor een IKS keuring aanbieden bij de RDW om de verplichte vermelding -35 kW- op het kentekenbewijs te krijgen. Een andere mogelijkheid is om een erkende dealer de aanpassing te laten uitvoeren die vervolgens via de importeur er voor zorgt dat je een ander kentekenbewijs krijgt.

Alleen een certificaat zal de verzekering vaak niet genoeg vinden en heeft ook geen juridische dekking. De RDW geeft als richtprijs voor de keuring een bedrag van € 650,-. Daar komen dan de kosten van aanschaf van de kit en het installeren bij. De RDW rekent geen kosten voor het aanpassen van het kenteken. Een bezoek aan je dealer zal vaak een betere en goedkopere oplossing zijn.

Zoeken naar een merkdealer in de buurt? Vind deze hier:





Meer informatie en bronnen






Zelf een kit kopen


Wist u dat: In de motortaal "Belt" betekent: In de pioniersdagen van de motorfiets werd het achterwiel angedreven door een geheel van leer vervaardigde riem (belt). Vanaf de jaren twintig werd de belt voor ^primaire en secundaire aandrijving verdrongen door de ketting. Voor de achterwielaandrijving kwam later ook de cardanas. In de jaren tach­tig werd de industriële riem opnieuw op motorfietsen toege­past. De belt is tegenwoordig uitgevoerd in synthetisch rubber, versterkt met kunststofvezels en staalvlechtsel en voorzien van tanden. Inmiddels wordt de belt op een aantal motormodellen standaard gemonteerd als secundaire aandrijving. De voorde­len boven de gewone ketting zijn: geringere slijtage, vermin­derde noodzaak tot nastellen minder mechanisch lawaai en soepeler rijgedrag. Als primaire aandrijving heeft de belt de be­perking dat zij niet in een volledig gesloten kast kan lopen in verband met de warmteontwikkeling.
© 2000 - 2024 Motoroccasion